BioShock (preview)

BioShock (preview)

3.8.2006 Strach a beznaděj ještě nikdy nebyly tak zřetelné

Staré principy mají pořád něco do sebe. Hodně her to dokázalo a teď se to snaží dokázat i Looking Glass Studios se svým novým projektem BioShock. Podaří se?

Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Archiv / PC - preview

Existují hry, které se nesmazatelně zapíšou do herní historie skvělým příběhem, hutnou atmosférou, novátorským přístupem a celou řadou dalších prvků. Jednou z nich byla ve své době hra System Shock od vývojářského týmu Looking Glass Studios a také její pokračování od bratříčků Irrational Games. Kromě toho, že upoutaly hráče po celém světě poutavou hororovou atmosférou, RPG prvky a v neposlední řadě absolutně jiným přístupem k first person akci, než bylo tehdy zvykem, se jednalo také o jedny z nejlépe hodnocených her vůbec. Proto nikoho nepřekvapí, že se vývojáři po nečekaném úspěchu otřepali, sebrali svoje nejlepší nápady, staré dobré principy a vrhli se na vývoj hry BioShock.

Abych vás tedy vyvedl z omylu, BioShock není pokračováním System Shocku a jediné, co má s touto sérií společného, je vývojářský tým a některé herní prvky jako příběh, atmosféra a hratelnost. Ale stačí jí to na to, aby znovu ohromila svět jako tehdy System Shock?

Příběh působí více než temně a zavede vás nyní do města Rapture (vesmírné lodi už omrzely), které bylo postaveno speciálně pro genetický výzkum horních vrstev společnosti. Na tom by se nenašlo nic zvláštního, pokud by město nebylo skryto před lidskými zraky hluboko pod mořskou hladinou. Kromě nového exotického prostředí, které nejednomu klaustrofobikovi zamotá hlavu, se také jednalo o dobrý úkryt před zvědavým lidem. Hlavním úkolem města se stal výzkum a výroba speciální látky, vědci nazvanou „Adam“. Zjednodušeně se jednalo o lidský upgrade, jenž dovoloval obyvatelům vypadat „cool“ a proti kterému Avon jen bledl závistí. Poté se ale přišlo i na další využití, spojené s fyzickým i psychickým zlepšováním osobnosti. Po látce se nyní sápal úplně každý a zanedlouho došly veškeré zdroje i zásoby. Problém spočíval v tom, že zatímco jedni se kvůli látce vymodelovali téměř k dokonalosti, jiní si na ani nesáhli. Začaly vznikat nepokoje a společnost se pomalu začala hroutit ve vzájemné nenávisti.

Vy přikládáte ruku k dílu v době, kdy je výše řečené nedalekou minulostí. Ve městě Rapture se to jen hemží geneticky změněnými mutanty, kteří kdysi byli obyvateli, nyní však s lidmi mají asi tolik společného, kolik čabajka s racionální výživou. Město se začíná rozpadat a lze z toho snadno vyčíst, že ho brzy pohltí moře. Jakýsi život tu nicméně zůstal a rozdělil se do několika druhů. Jedni jsou správci a udržují město při životě, jiným zase nedává spát již zmiňovaná látka a pomocí tzv. Dronů ji vyndávají z mrtvol, kterých je město plné.
Jak jste určitě pochopili, tato látka bude hrát ve vašem dobrodružství velkou roli a díky ní se RPG stylem budete zlepšovat. Nejde však jen o zvýšení fyzické síly, přidání na rychlosti či upgrade zbraní a jiné libůstky. Využití tu najdete spoustu a některé mají přímý vliv na postupování příběhem. Kromě honby za „Adamem“ bude vaším denním chlebem hlavně přežití. Autoři si dali záležet, aby přenesli tísnivou atmosféru a pocit beznaděje, a tak budete na každém kroku potkávat hlídače, statické věže, již zmiňované Drony, kteří sami nikdy nechodí, a spousta dalšího nebezpečí, jež z části tvoří samo město. Vy však také nejste z cukru a kromě zbraní máte velice užitečný přístroj. Ten dokáže odhalit slabinou v jakémkoli nepříteli a pro vás pak bude hračka toho využít. Také bych neměl opomenout možnost hackování panelů a obranných věží. Není nic příjemnějšího než se koukat, jak nepřátele kosí jejich vlastní obranný systém.

Další novinkou by měla být dle slov autorů novátorská AI, ne nepodobná Oblivionu. Každá NPC postava ve hře bude mít určitý počet cílů, mezi kterými se bude samovolně rozhodovat a vybírat ty v ten daný moment přednostnější. Kromě reakce na vaše počínání tak bude hledat potravu, spát, hlídat město atd. Jak moc se AI BioShocku bude lišit od ostatních, ukáže až hratelná ukázka, protože prohlášení všech autorů bývají bohužel skoro vždy příliš velkohubá.
Nad grafikou se toho zatím moc říct nedá, jelikož kromě screenshotů není k dispozici zhola nic, ale i z obrázků rozpoznáte, že nás čeká pastva pro oči a pokud autoři dodrží slib ohledně optimalizace, tak ani ne moc náročná. Jediný červíček pochybnosti ve mně však hlodá, a to v souvislosti s konverzí, poněvadž BioShock je vyvíjen jak pro PC, tak i pro PS3 a Xbox 360.

BioShock považuji za velice slibný projekt, jenž nabídne nezapomenutelný hororový zážitek, tísnivou atmosféru, originální postupy a k tomu nákladní vlak nových nápadů. Jestli se naplní alespoň půlka všech slibů autorů, máme se na co těšit. Dobrodružství začíná již v roce 2007.

Michal Maliarov

Výrobce: Irrational Games
Vydavatel: Take 2
Distributor v ČR:
Datum vydání: 21.8.2007
Multiplayer: NE
Počet hráčů: 1
Platforma: PC
Officiální stránky: ZDE

Související články

Články tohoto autora

Diskuse



Titulek   Jméno Datum

Zobrazit vše   Zobrazit vybrané   Vložit příspěvek



Reklama
Přidat stránku jako domovskouPřidat do oblíbených
Reklama
NETservis s.r.o. - tvorba www stránek, redesign, flash, tvorba e-shopu, bannery, registrace domén, corporate identity, tvorba loga, webhosting, firemní prezentace, webové stránky | Free-WiFi.cz - Internet zdarma | Autoškola | Čokoláda | PSČ měst a obcí | Autostany | iPhone navigace | Česká kancelář pojistitelů | WPC terasy | optimalizace PageRank.cz | Recenze-her.cz - češtiny, návody, videa | Czin.eu