Red Dead Redemption - PS3 recenze

Red Dead Redemption - PS3 recenze

8.7.2010 aneb divoký západ podle Rockstaru.

Stojí tato westernová akce od Rockstaru za povšimnutí? Jedná se o poslední záchvěv umírajícího žánru, nebo je hra tak dobrá, že se musí dočkat pokračování? Na tyto a mnohé další otázky vám možná odpoví naše recenze!

Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: PlayStation 3 / Recenze

10 0

Red Dead Redemption je zábavná dlouhotrvající westernová akce s perfektním grafickým pozlátkem. Pohybujete se v živém, volně dostupném světě, kde má vše svůj řád a své místo. Vše je do detailu vypiplané a věrně to zobrazuje někdejší divoký západ. Hra potěší pamětníky starých westernů svou atmosférou a mladší hráče svou nespoutanou akcí.

• + svoboda pohybu
  • + svět žije
  • + herní doba
  • + dobové zbraně
  • + grafika
  • + fyzika
  • + online multiplayer
  • ?
Western je žánr, který hltali naši tátové a dědové. V dnešní době však ustupuje. Lidé raději sledují bláznivé nesmyslné komedie, či akční trháky, kde jeden chlap zmasakruje celou armádu nepřátel. Dalším fenoménem jsou hrdinové s nadpřirozenými schopnostmi, kteří chrání nevinné a potlačují zlo. Nevím, jak vám, ale mně už to všechno pěkně leze krkem. Staré westerny měly jisté kouzlo. Májovky, rodokapsy - člověk hltal příběhy z divokého západu, kde ostřílení hoši v kloboucích lovili bizony, válčili s indiány, chránili neozbrojené vesnice před bandity apod. Dříve každý znal filmové klasiky, jako Sedm statečných či Tenkrát na Západě. Jenže dnes, když se někoho zeptáte, tak neví. Každý mluví o spidermanech, batmanech a dalších chlápcích v přiléhavých oblečcích. Je to škoda. O to překvapivější však je, že se vývojáři z Rockstaru rozhodli umístit svou novou hru do dob divokého západu. Od ohlášení jejich smělých plánů se vyrojila spousta zpráv, jak je vývoj hry drahý a že se ani nezaplatí. Dokonce se spekulovalo o tom, že by mohl být vývoj zastaven. To vše je ale pryč a Red Dead Redemption (dále RDR) se již nějakou dobu opaluje na pultech našich obchodů. V prodejích se hře daří velmi dobře. Poraží dokonce i tolik zmedializované tituly, jakým je například Alan Wake na Xbox360. Jasně, srovnávat multiplatformovou hru s Xboxáckou exkluzivitou není úplně směrodatné, ale když se RDR prodalo 10x více, tak už to leccos vypovídá. Ovšem lákat vás jenom na prodeje by byla pitomost, takže se podíváme na hru samotnou.

RDR se odehrává ve volně přístupném světě. Od začátku můžete jet kamkoli se vám zachce. To je příjemná změna oproti starším GTA, kde jste mapu otevírali až postupem ve hře. Perfektní vychytávkou ve hře je, že to kolem vás žije. Samozřejmostí je střídání dne a noci, které je v RDR opravdu fantastické. Při svých toulkách divočinou narazíte na zajíce, vlky a divoké psy, nebe křižující ptactvo a mnohem více! Všechna tato zvířata můžete lovit a jejich maso a kožešiny prodat ve městě. Za takto těžce získané peníze se můžete jít například zbořit do nejbližšího baru, koupit si novou zbraň nebo jiné vychytávky, jako například opasek na náboje. Peníze tedy můžete získat lovem nebo plněním úkolů. O úkolech se moc zmiňovat nebudu, abych vás nepřipravoval o zábavu, ale vězte, že jsou rozmanité a je jich opravdu hodně. Vedle hlavní příběhové kostry, které se můžete a nemusíte držet, je zde spousta vedlejších úkolů. Plněním vedlejších úkolů si například pomalu otvíráte nové obleky pro hlavní postavu. Některé úkoly můžete plnit, kdy se vám zachce. Jiné naopak pouze s kladným věhlasem. To je další pěkná součást hry. Můžete být bezejmenný psanec a likvidovat civilisty, vytvářet města duchů apod., ale také můžete být kladný hrdina, který pomáhá potřebným a nasazuje pro ně krk. Když vykonáte dobrý skutek, tak vám přibude věhlas. Když naopak zabijete civilistu, věhlas se vám odečte. Vzhledem k velikosti a propracovanosti světa by bylo od autorů pošetilé, nedat vám k dispozici žádnou dopravu. Proto jsou k dispozici různobarevní koně, dostavníky či vlaky. Jízda na koních není o zběsilém drcení tlačítka. Koně jsou zvířata a ne stroje. Nevydrží zběsilé tempo po celou délku hry. Proto musíte jezdit s ohledem na vašeho koně, jinak vás shodí ze sedla, což je při útěku před zákonem docela nemilá věc. Jde o to, abyste udržovali správné tempo, při kterém se kůň neunaví. Ku pomoci vám je ukazatel koníkovi staminy. Když se vyprázdní, tak budete mít letecký den. Vlakem se pak můžete svést ze stanice do stanice, nebo ho můžete přepadnout, vykrást a nechat jeho osudu v divočině. Vzhledem k rozsáhlosti hry je mi jasné, že jsem na nějaké herní mechanismy a vychytávky mohl klidně zapomenout, takže se nebojte napsat do diskuze a kdyžtak se zeptat - jsme tu pro vás!

O hrách s rozsáhlým světem dříve platilo, že rozsáhlost herního světa jde na úkor grafiky. První hra, která zbourala tuto pravdu byl podle mne The Elder Scrolls IV: Oblivion. To už je ale vcelku stará hra, takže se podíváme na novější. Z posledních her bych poukázal na Just Cause 2, kde máte k dispozici obrovský ostrov a grafika tím nijak netrpí. Ve stejných šlépějích se vydal i Red Dead Redemption, který nabízí obrovský živý svět a grafiku bez nejmenších chybiček. Při parném dni se na horizontu vlní obraz. Západy slunce si díky grafice opravdu můžete vychutnat. Postavy jsou vypracované do nejmenšího detailu. Když postavu střelíte, tak se jí v košili rozlije krvavý flek přesně v místech, kam jste se trefili. Jednoduše - všechno působí důvěryhodně! Za kopyty koňů se práší, z komínu vlaku stoupá pára... Tak to má být a já nemám, co bych vytknul. Grafika opravdu není slabinou této hry. Další velmi slušně propracovanou věcí v této hře je fyzika. Nebudu vás tady zatěžovat definicemi, ale každý určitě ví, co je to odstředivá síla nebo že když něco padá, tak to padá dolu (gravitace). Tyhle a více sil působí i v RDR. V případě, že střelíte NPC jedoucí na koni, tak se věrně sesune ze hřbetu zvířete a (pokud jste ho trefili blbě) bude klást poslední odpor. Když náhodou trefíte svůj cíl špatně, často za vás dodělá práci nebožtíkův splašený kůň. Postava přepadne a zachytí se nohou do třmenu. Splašený kůň pak skáče po zadních a zběsile se otáčí. Chudáka postřeleného pak odstředivá síla při tomto rodeu katapultuje pěkně daleko. Je to sice nepraktické, když mrtvé okrádáte, jelikož se projdete za tělem, ale na pokoukání je to vskutku paráda. U koní ještě zůstanem, ale už vypustíme fyzické zákony. Řekli jsme si, jak se udržuje tempo při jízdě, ale teď si povíme, jak je to se samotným ovládáním. Ovládání je jednoduché a po chvilce hraní se o něm dá řící, že je vcelku intuitivní. Hlavní postava se ovládá skoro sama. Když však nasednete na koně, tak můžete s klidem říct, že za sebou máte lekce na simulátoru. Kůň se chová naprosto věrně. Otáčení, zatáčení, zrychlení. Všechno jako na skutečném koni. Zpočátku jsem se s tím trochu pral. Měl jsem tendence brzdit - jde to přitažením uzdy, ale vzpomeňte si na to, když vám okolo hlavy hvízají kulky a máte naježděných 30 vteřin. Nebo jsem se chtěl v rychlosti otáčet pomocí ruční brzdy - tu však kůň samozřejmě nemá. Když jsem se popral s těmito překážkami, nic už mi nebránilo v hladké a ničím nerušené jízdě. Koně také jezdí jenom tak rychle, jak jim dovoluje terén. Po cestě sviští rychlostí blesku, ale mimo cesty už zpomalují. To je další pěkná ukázka toho, jací jsou v Rockstaru detailisté.

Pokud zrovna neholdujete singleplayerovým akcím, tak i na vás v Rockstaru mysleli. Ve hře je k dispozici online multiplayer, do kterého se můžete přepnout přímo ze singleplayeru. V multiplayeru je vaše bezejmenná postava uvrhnuta do části obrovské mapy, kterou znáte ze singlu. Nic vám nebrání v pohybu po mapě. Ve vaší blízkosti je vždy větší město, kde jsou vývěsní tabule. U těch se můžete přihlásit soubojů, týmových deathmatchů apod. Pokud vás to neláká, tak můžete s kámoši či na vlastní pěst jít vymlátit bandity v okolí. Ti se mohou skrývat ve staré pevnosti, dolech či malé vesnici. Tyto ležení banditů můžete klidně vystřílet sami, ale ve více lidech je to větší zábava. Svou postavu můžete upravovat. Nemáte sice k dispozici editor postavy, ale můžete si vybrat z obrovského množství postav přednastavených. Přednastavené postavy se od sebe odlišují podle frakcí. V multiplayeru můžete poté plnit miniúkoly, jejichž splněním si získáte třeba titul. Většinou se jedná o zastřelení třeba pěti králíků apod. Zdá se vám to jednoduché? Tak ty mrchy ušatý zkuste najít! Posledního jsem hledal asi půl hodiny. :-) Za plnění miniúkolů, dobíjení pevností banditů a střílení NPC získáváte v multiplayeru levely. Za levely se vám otvírají nové zbraně, postavy, koně a tituly. Pokud vás multiplayer omrzí, tak se můžete zase přímo přepnout do singleplayeru.

Po celou dobu sepisování této recenze jsem přemýšlel, jaké má hra vlastně zápory. Ale když nad tím tak přemýšlím, docházím k závěru, že tato hra nemá žádné výrazné zápory, které bych mohl zmínit. Ano, kdybych byl ničeho si nevážící hnidopich, tak bych určitě nějakou kravinku vyštrachal. Jenže to já nejsem. Já jsem rád, že se někdo odvážil udělat normální hru z divokého západu. Z prostředí divokých přestřelek, banditů a zlatých dolů... Red Dead Redemption je perfektní westernová akce, která vás nemá čím zklamat a já vám ji vřele doporučuji!

Jan Zika