SOCOM 4 - recenze

SOCOM 4 - recenze

2.5.2011 Taktické akce táhnou

Rok 2011 je pro Sony jedním z nejdůležitějších za poslední roky. Nejenom kvůli rostoucím prodejům PS3, ale především díky velkému počtu exkluvizit, které chystá na letošní rok...

Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: PlayStation 3 / Recenze

7 1 2

Čtvrtý SOCOM do herního světa díru neudělá, ale pokud máte rádi taktické akce a máte doma PS3 určitě si ho kupte. Herní dobu po dohrání kampaně zaručeně prodlouží multiplayer u kterého strávíte několik dalších hodin.

• Variabilita lokací
  • Ovládání týmu
  • Technická kvalita
  • Multiplayer
  • Krycí systém
  • Ukládací systém
  • Chybí noktovizor
  • Kratší kampaň
Rok 2011 je pro Sony jedním z nejdůležitějších za poslední roky. Nejenom kvůli rostoucím prodejům PS3, ale především díky velkému počtu exkluvizit, které chystá na letošní rok. Killzone 3 již vyšlo, v průběhu roku se ještě dočkáme InFamous 2, Resistance 3, Uncharted 3 a možná že letos nakonec vyjde i The Last Guardian. Jednou z těch méně očekávaných exkluzivit byl i čtvrtý díl taktické akce SOCOM, které má v USA podtitul U.S. Navy SEALs. Byla to první hra, na které loni Sony prezentovala svůj pohybový ovladač Move a u veřejnosti sklidila většinou pozitivní ohlasy. Před týdnem jsme se dočkali a SOCOM 4 se dostal na pulty obchodů. Je to další devítková hra nebo jen průměrná střílečka bez nápadů? Něco mezitím…

Příběh kampaně nás zavede do Malajsie, kde v kůži velitele jednotky, který tentokrát nosí jméno Cullen Gray, musíme splnit více než desítku docela zajímavých a nápaditých misí. Podíváme se rozlehlých měst, starodávných chrámů uprostřed džungle či vojenských komplexů. Variabilita lokací je velmi příjemná a díky tomu se hra rychle neokouká.

Již od prvního dílu série Socom dbala na týmovou hratelnost, kdy jste jednoduchými příkazy říkali svému týmu co má v danou chvíli udělat. Autoři tento trend samozřejmě aplikovali i na díl aktuální, a tak si můžeme většinu opěrací v předstihu připravit. K dispozici máme 2 týmy, jeden je určený pro boj na dálku, druhý pak má zbraně vhodné pro přestřelky na kratší vzdálenost. Možnosti příkazů nejsou nikterak rozsáhlé a spokojíme se s klasickým „následuj, zaútoč či obejdi“. V celé hře nenajdete jedinou lékárničku. Tvůrci použili v posledních letech velmi oblíbený automatický uzdravovací systém, který funguje i na vaše parťáky v týmu. Pokud jeden z nich padne a kolem nejsou žádní nepřátelští vojáci přispěchá další kolega a pomůže mu na nohy. Vám ale nikdo nepomůže, takže se kryjte, jinak se připravte na poslední uloženou pozici.
Paleta misí neobsahuje žádné originální trháky, které bychom předtím neviděli. Je tedy potřeba ochránit spřátelené vojáky, zajmout nepřátelského velitele, vyhodit do vzduchu takticky umístěné dělo nebo ukrást citlivá data. Většinou se tak musíme dostat na určené místo „A“, tam to vystřílet a dostat se na lokaci „B“, kde nás vyzvedne vrtulník. Příjemným zpestřením jsou stealth mise, kdy v kůži Jiho Korejské vojandy „Forty-Five“ v průběhu noční mise infiltrujeme nepřátelskou základnu. Při těchto misích máme k dispozici indikátor světla-stínu takže jsme neustále informováni o tom, jak moc jsme pro nepřátele vidět. Navíc na mapě jsou vidět pozice vojáků včetně jejich natočení. Hodně při těchto operacích chybí noktovizor, který by velmi zjednodušil orientaci v misi. Takhle si musíte dávat pozor na každý krok, protože nepřátelé téměř nejsou vidět a není tak problém dostat se příliš blízko.
Dalším podstatným vylepšením vedle pohybového ovládání byl systém krytí. S ním si vývojáři docela vyhráli a nezaznamenal jsem žádné větší problémy. Občas sice postava měla problémy schovat se za nějaký kryt, stačilo ale trochu popojít a již s tím nebyl problém. Krytí využívají i vaši spojenci, ale i nepřátelé, a tak se můžete těšit na zajímavé přestřelky.

Mise nejsou příliš dlouhé a většinou zaberou 30 minut hraní. V průběhu nemůžete svévolně ukládat pozice, ale to nevadí, protože save checkpointy jsou téměř na každém rohu a hra se ukládá před i po každé větší přestřelce. S tím ale také souvisí patrně největší zápor celé hry. Pokud hru v průběhu mise vypnete, checkpointy se smažou a objevíte se opět na začátku celé mise, což je dost otravné. Hra totiž nabídne několik opravdu tuhých momentů ve kterých často umřete. Po několikeré smrti si chcete celkem logicky dát od hry pauzu a problematický moment vyzkoušet později. Jenže po vypnutí hry se musíte na dané místo nejdřív znovu dostat, což trvá třeba i 20 minut, které jste předtím již prošli. Nevím, proč toto autoři opomenuli, protože je to jeden z největších nešvarů celé hry a celkový zážitek to dost kazí.

Před každou misí ale i v jejím průběhu je možnost doplnit náboje a vyměnit zbraně. Těch je několik desítek různých typů a každý si vybere svého favorita. Zbraňový arzenál si můžete navíc vylepšovat různými kousky jako tlumič, granátomet či optický zaměřovač. Hlavní postava najednou unese 2 zbraně a několik granátů. Náboje rychle docházejí a tak určitě přijde vhod možnost používat i zbraně padlých nepřátel.

Multiplayer, jak určitě víte, nyní kvůli výpadku PSN nefunguje, ale můžete si přečíst naše dojmy z hratelné betaverze.

Technicky se jedná o velmi podařené dílo, které bez větších problémů zapadne do „pěkných her současnosti“. Na Gears of War 3, které alespoň z videí vypadají hodně dobře to asi nebude, ale žádná hrůza to také není.
SOCOM 4 určitě není špatná hra, naopak je to velmi dobrý titul, který shazuje především nedomyšlený ukládací systém a několik dalších menších chybek. Celá kampaň na průměrnou obtížnost zabere něco kolem 5 hodin, což není moc, ale každá část působí plnohodnotně a nejsou tam žádné natahovací scény.

Marek Škácha