Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Archiv / PC - recenze

• Animace
  • Příběh
  • Akční mezihry
  • Složitý slovník
  • Hrací doba
  • Rozdělení na 8 dílů
Celá hra se ubírá do hlubšího příběhu o rovnováze života a smrti, dobra a zla, snů a nočních můr. Ze začátku se dozvídáte, že kdysi na světě existovala dračí královna Mim, která svým tělem obepínala zem tak, že byla tlamou zakousnuta do svého ocasu. Dokud tomu bylo tak, svět žil v harmonii. Samozřejmě bylo toto pouto porušeno a svět upadl do temnoty. A nyní se dostávají na scénu tři Boní bratranci. Každý z nich má svůj osobitý charakter, který vám bude také později komplikovat cestu. Fone je laskavý a rozumný kostík, Phoney je arogantní a vypočítavý ekonom a Smiley je bezstarostný blázínek, kterému je všechno jedno. Komické momenty nastávají při konverzaci této trojky, která se neustále kvůli něčemu hádá. Tak tedy Fone, Phoney a Smiley se ztratili, resp. byli vyhnáni ze své vesnice. Všichni se chtějí vrátit zpět, ale neznají cestu, neb zabloudili v poušti. Tam je také napadne roj kobylek, před kterými musí utéct. Ve všem tom zmatku se ti tři rozdělí a ani jeden nemá ponětí, kde jsou ostatní. Nakonec se setkávají v údolí, ve kterém se mimochodem odehrává veškerý děj první epizody. Nejprve hrajete za dobromyslného Fona, který se snaží nalézt své příbuzné. K tomu využívá pomoc nejrůznějších stvoření, jako jsou draci, vačice, blechy a přerostlé blechy. Poté si průběžně střídá roli s Phoneym, jenž se musí proti své vůli zúčastnit domácích prací na farmě. Příběh tedy vypadá zajímavě. Jak je na tom hratelnost?

Ovládání je jednoduché. Jedná se o poin-and-click adventuru s akčními prvky. Pravdou je, že řešení některých problémů se často opakuje. Například hru na schovku s vačicemi musíte absolvovat v mírně pozměněné podobě dvakrát, stejně jako úhybný manévr před Tedovým bratrem. Některá řešení nemají s logikou vůbec nic společného – jde spíše o metodu pokus omyl. Akční pasáže budou pro děti jistě zajímavé. Akčnost spočívá v tom, že se snažíte utéct před nějakým nebezpečím a musíte se přitom vyhýbat překážkám, které máte v cestě. Každé škobrtnutí posouvá Bona o něco dozadu. Dalším interaktivním prvkem jsou momenty, kdy musíte reagovat v určitou chvíli (třeba když se někdo nedívá). Po malých krůčcích se pak dostáváte do požadované situace. Hra obsahuje velké množství dialogů, pomocí kterých někdy také řešíte dané problémy. Bohužel se v nich převážně nedozvíte moc nového, ale to je asi proto, že tvůrci chtěli děti přinutit více uvažovat nad příběhem a některé věci jim vysvětlit. Celou hru podtrhují vtipné komentáře, vydařená 3D grafika a legrační animace. Grafika se drží komiksového vzhledu podle knih Jeffa Smithe. Bone: Out from Bonevill je česky nadabována v podání Norberta Lichého, Jiřího Sedláčka a Zdeňka Mahdala. Hra má postupně vycházet v osmi dílech, takže se máte na co těšit. Také proto je na konci epizody příběh utnut a odkazuje na následující část: Bone: The Great Cow Race (mimochodem se můžete brzy těšit na recenzi u nás na GamePlanetu).

Musíme si však uvědomit, že Bone: Out from Boneville je především hra pro děti, a tak ji také berme. Je jednoduchá, zajímavá, má děti pobavit a rozvíjet jejich fantazii a tvořivost. K tomuto tématu bych měl hned několik připomínek. První je, že byl Phoney vyhnán z města z důvodu nepodařené kandidatuře na post starosty Boneville. Pochybuji, že tříleté dítě ví, jak se volí starosta města a co vůbec slova jako intelekt nebo kandidatura znamenají. Dále se zde objevují hlášky jako: „Znám chytřejší améby, než jsi ty.“ Už z tohoto důvodu bych hru posunul z uváděného věku tří let alespoň na 5-6 let. Pak jsou ve hře chvíle jako sbírání vajglů z doutníku Smileyho, podle kterých ho máte vystopovat, což mi zrovna výchovné nepřipadá. Na druhou stranu jsou zde prvky výchovné, které děti naučí, že se mají chovat slušně, že mají poslouchat maminku a nechodit daleko od domova a že nemají půjčovat cizí věci. Celkově se mi ale hra zdá na tak malé děti příliš složitá. Doporučil bych ji školákům prvních a druhých tříd, kteří by už to měli bez problémů zvládnout, protože teprve ve škole se naučí číst, a to je pro tuto hru důležité. Je tady však obsažena aktivní nápověda, která hráči postupně napovídá, co má děla. Těm, kteří si přece jen nebudou vědět rady, řekne i řešení. Nápověda funguje, když člověk klikne na otazník v pravém rohu. Pak se zobrazí chytrá věta, která vás nakopne. Lokací ve hře není mnoho a předmětů taktéž ne, takže není problém se zdlouhavými kombinacemi předmětů. Velkým záporem je hrací doba. Zkušenější hráč dohraje hru za 2-3 hodiny, což si myslím za 300 Kč příliš nestojí. 300 sice není až tak moc, ale seženete hry této ceny, které vás zabaví i na několik dní. V úvahu musíme brát i fakt, že hra je plánována na 8 dílů, takže pokud si budete chtít sérii projet celou, vyjde vás to asi na 2400 Kč při ceně 300 Kč za kus.

Vojtěch Uher

Výrobce: Telltale Games
Vydavatel: Telltale Games