Pozdě, ale přeci. Vítejte u recenze na parádní westernovku Call of Juarez: Gunslinger.

• -design
  • -hudba a dabing
  • -online žebříček
  • -cena
  • -bonusové informace
  • -hra vás nechá umřít, pokud jdete mimo vytyčenou oblast
Je s podivem, že se vydavatel po úspěšných dvou dílech vydá jinou cestou a vytvoří hru v naprosto odlišném prostředí. Titul tak ztratí prakticky vše, co jsme mohli obdivovat na originálech. Přesně tento osud potkal sérii Call of Juarez. První dva díly patřily ke špičce stříleček. Atraktivní prostředí, svižná akce, dobře zmáknutá technická stránka a prakticky žádné další střílečky zasazené do westernového prostředí. To byly záruky kvality, které zaručily, Call of Juarez a prequelu CoJ: Bound in Blood, úspěch. Změna prostředí a špatné mechanismy naopak zadupaly do země třetí počin s podtitulem Cartel. Myslím, že nejsem jediný, kdo si myslel, že série Call of Juarez to má za sebou. Naštěstí tu máme čtvrté pokračování, které si bere to nejlepší z prvních dvou her a ještě něco přidává navíc.

Gunslinger je titul, který se nebere vážně, je to cowboy, který se dívá na ostatní rádoby realistické akce s narovnaným prostředníčkem v téměř zaťaté pěsti a obličej se kyselé kření po odplivnutí hnusného tabáku. A to se mi líbí.

Ke Gunslingeru musíte přistupovat tak, jak zamýšleli tvůrci. Vrátit se do dob, kdy hry byly o nepřetržité akci, při které nebyl čas myslet na hlouposti. Do dob, kde mechanismy hry určovali výslednou zábavu a kde nebyl důvod myslet na realitu. Nadsázka byla naopak vítaným faktorem. Pokud jste třeba fanoušky filmů od Quentina Tarantina či jeho kolegy Roberta Rodrigueze a zároveň rádi hrajete hry, Gunslinger by vám mohl kápnout do noty, stejně jako mně a mnohým dalším. A jestli si titul zahrajete, jistě vám přijde na mysl takový Nespoutaný Django od výše jmenovaného režiséra.

Gunslinger začíná příchodem starého drsňáka do baru. Jste Silas Greaves a dvě třetiny života jste strávili nad lovením a zabíjením padouchů po celém divokém západu. Samozřejmě vše ve jménu pomsty. Jak jinak. Klišé největšího kalibru, ale nejste piják nealkoholického moku, takže model Limonádového Joa by zde asi neklapal. Naopak si necháte objednat jednoho panáka za druhým od ostatních lidí v baru, kterým začnete vyprávět historky ze svých strastiplných poutí.

Své příběhy tak rekapitulujete zatímco je hrajete. Rozdíl od podobně koncipovaných her je, že během samotného frenetického střílení slyšíte Silase vyprávět. Případně se ozve někdo od stolu se svými poznámkami. Během brutálních přestřelek tak narazíte i na pár vtipných momentů. Nebo se dokonce vrátíte o několik minut zpět, protože někdo u stolu začne vyprávět, jak on slyšel onen příběh. Toto je velmi citelné u epizody, kdy Daltonovy bratři vykrádají banku. Některé části příběhů mají více vypravěčů. Tomu je uzpůsobena kulisa, spád soubojů, hudební podbarvení. Mladík z baru vypráví příběh s nadšením, a epizodou vás provází veselejší svižnější hudba. Těchto momentů není zas tolik, ale potěší.

Z vyprávění je občas jasné, že se Silas snaží některé historky nadsadit a ne vše je asi úplně tak, jak se to doopravdy stalo. Díky napětí a neutuchající akci mu to ale odpustíte. Vše má ale svou pointu... Na cestě za spravedlností postřílíte stovky obyčejných neřádů a sem tam nějakého mini-bosse. Obvykle vybaveného Galtingovým kulometem. Nejúčinnějším prostředkem proti těmto smrtícím nepřátelům jsou výbušniny. Tradičně dynamit. Samotnou kapitolou jsou finální střety s vůdci všech těch band. Jedná se o typické duely, kdy dva nebo někdy i více pistoleros tasí proti sobě kolty. Minihra spočívá v korigování dvou ukazatelů. Ruky nad zbraní pro rychlost a kurzoru na protivníkovi. Ne vždy je to brnkačka. Chce to být opravdu precizní.

Při tom všem střílení, by nebylo od věci napsat něco o zbraních. Na moderní techniku můžeme samozřejmě zapomenout. Věrnými parťáky jsou typicky kolty, winchestrovka nebo brokovnice. Tři zbraně? Není to málo? Není. Každý typ totiž nabízí několik variant a upgradů. Upgrady zbraní si odemykáte ve stromu dovedností za každý dosažený level. Kromě zbraní také můžete zlepšovat své další schopnosti. Prodloužit si takový Concentration mode, což je prakticky starý známý bullet time. Pokud vám nestačí náboje, zvětšete si na ně vak. Jestli se cítíte slabí, zvolte Crusader Armor atd. Schopností je habaděj a záleží na vašem stylu hry, které vám budou vyhovovat nejvíce. Někdo má raději klasické kolty, někdo preferuje pušku pro lehčí odstřelování nepřátel na dálku. Někdo má rád hromadu kečupu po použití brokovnice ze vzdálenosti půl metru.

Tak mě napadá, po zmínění brnění, ve hře najdete odkazy i na charaktery z předešlých her. Nejen to. Nalézáním zlatých nugátů odemykáte hromadu informací o divokém západu obecně. O ganzích, technologiích, zbraních, událostech. Okolí tak má smysl prošmejdit, přestože se jedná o koridorovou střílečku, kde prostě nezabloudíte. Naštěstí je mnohem větší pocit svobody a pohybu než v takovém Remember Me. Negativem je, že pokud se vydáte směrem, kudy vás hra nechce pustit, nechá vás prostě umřít a načte častý checkpoint. Nelze tak obvykle hupsnout do vody a řeku přebrodit, musíte po mostu, který je dva metry dále. Stejně působí některé pády z malé výšky. Na tyto problémy naštěstí narazíte zřídka.

Délka Story módu je nějakých sedm hodin na normální obtížnost. Nutno říci, že kdybych nebyl unavený a nechtěl jít už spát, hru bych dojel s nadšením na jeden zátah. Po dohrání se vám odemkne režim True West – obdoba New Game+. HUD prakticky zmizí, nepřátelé jsou rychlejší a tužší a atmosféra hry je ještě lepší a adrenalinovější.

Kdyby se vám herní doba zdála stejně málo, čekají zde ještě režimy Arcade. V arcade jde o zabíjení se stylem a rychlostí. Výsledky je možno poté poslat online do žebříčků nejlepších střelců. Pro milovníky duelů hra nabízí podobnou variantu v třetím módu, zvaném Duels. Typický multiplayer hra nemá. Zde to funguje prakticky stejně jako například v Sonic Generations. Hra tedy netrpí neduhem, že byste ji po dohrání Story odložili. Pokud ano, nesedla vám stylem a pokud ne, proč jste si ji vůbec pořídili?

Kromě zábavných dialogů a potyček vás zaujme grafické zpracování, které ve mne evokovalo mix Borderlands s realisticky vzhlížejícími střílečkami. Ne úplně kreslené, ne úplně reálné. Postavy působí komiksově a okolí spíše reálněji, zejména vzdálený horizont. Je ale pravda, že při zastřelení ostatních zlosynů vytryskne krvavý gejzír jako z komiksového rozčvachtáváku, přičemž se efektně i na okamžik zpomalí čas, abyste si vychutnali pád neřáda.:) povedený design je vidět i na vyprávění historek, které fungují jako intro k epizodě, či představení zmetka u napínavého duelu. Palec nahoru i pro tento aspekt, který přes svou jednoduchost funguje na výbornou.

Asi i díky stylizaci potěší hardwarová nenáročnost titulu, který si zahrají i majitelé několik let starých počítačů a nemusí se jednat zrovna ani o první čtyř-jádra. Audio je perfektní. Dialogy mají šťávu, a pěkně vás drží u hry. Hudba je naprosto typická pro akci z prostředí divokého západu a rozhodně neomrzí. Ideální ovládání je kombinace klávesnice a myši. To je jasná volba pro majitelé počítačů. Jistě se ale najdou i trénovaní jedinci, kteří budou excelovat i s gamepadem.

Call of Juarez: Gunslinger je pro mne milým překvapením po zklamání z Remember me. Jsem rád, že Ubisoft na sérii nezanevřel a dovolil Techlandu udělat další počin, který je sice arkáda, ale s takovým nábojem, že ostatní střílečky z pohledu první osoby mohou jen závidět. A to jak ty realistické - Call of Duty, Battlefieldy, tak i arkády jako Serious Sam (myšleno zejména pro single player).

Za cenu přes tři stovky, tak máte titul AAA kvality, které si ostatní společnosti dovolují prodávat i za trojnásobek ceny a to i s pochybným výsledkem. Pokud se vám nepříčí arkádovější přístup a láká vás prostředí divokého západu, s Call of Juarez: Gunslinger nešlápnete vedle.