Total War Rome II - PC Recenze

Total War Rome II - PC Recenze

23.9.2013 Antické dobývání podruhé

Je tomu dva roky, kdy vyšla poslední instance do série Total War s podtitulem Shogun II. Ten svému originálu dělal čest a i když nebyl titul perfektní, byl opěvován jak recenzenty, tak hráči samotnými. Některým však zasazení do dob feudálního Japonska nesedlo a raději zůstali u Total War: Rome. A jeho nástupce si představíme. Je lepší než předchůdce, originál nebo všechna snaha přišla vniveč a hra nechá zklamané hráče?

6 1 2

Rome II je dobrou hrou, byť velmi uspěchanou. Díky tomu hra trpí mnohými problémy, které z větší části budou, doufejme, odstraněny. Rome II ale zaujme svým multiplayerem a zpracováním, pokud vlastníte dostatečně výkonný stroj.

• -hrací doba
  • -rozloha
  • -audio
  • -bugy
  • -neoptimalizace
  • -špatná AI
  • -GUI
Jako casual hráče strategií, mne opravdu nadchly některé díly Total Warů. Speciálně Shogun I a II. Kombinace managementu, který probíhal tahovou formou a bitev, které naopak v real-timu, mne vyhovovala a připadala perfektní. Na Rome II jsem se také celkem těšil. Doufal jsem, že to, co se nepodařilo v předchozích hrách, bude dovedeno k dokonalosti zde. Změn je ale více, než by možná bylo příjemné.

Jedním z hlavních režimů je samozřejmě kampaň. Pochválit musím rozlohu herního světa a množství frakcí, za které můžete hrát. Tradicionalisté rádi zvolí typicky Řím, fandové „300“ sáhnou po Sparťanech, někdo naopak uvítá Hanibala s Kartágem. Jsou zde i další národy.

V kampani (tahový režim) se samozřejmě staráte a rozvíjíte své provincie na obrovské mapě. Toto může být někdy problém díky neustálým útokům rebelů. Porazit je sice není zas takový problém, ba naopak, ale negativum jsou jejich neustálé návraty a čas, který nad těmito akcemi ztratíte. Nedává to smysl. Rozmetáte je na kopytech a oni jsou během chvíle zpět, místo toho, aby nashromáždili větší množství bojovníků. Mechanismy agentů, které známe z minulosti, fungují zvláštně. I když je vaše úspěšnost téměř 100 %, častěji se stane, že máte smůlu a sabotáž se nepodaří. Pokud ano, tak máte sice radost, ale míra úspěšnosti je pochybná. Zamrzí i vymizení různorodých animací. Ti, kterým chybělo více diplomatických položek a rozhodnutí, budou opět zklamáni. Možná jetě více. Zjednodušen je režim řízení jednotlivých provincií, kdy se systém posunul více ke globálnímu řešení namísto řízení každého města zvlášť. I tak ale budiž pochválena rozloha a zpracování tahové mapy. Vše vypadá velmi pěkně a příjemně.

Jestli dlouhým kampaním neholdujete, nebojte. Můžete si vytvořit jednu bitvu, a to podle historického základu nebo vlastní, podle vašich pravidel a jednotek.

Zkritizuji umělou inteligenci. Podle mnohých se jedná o nejhorší provedení AI v celé séri a já souhlasími. Nepřátelské jednotky často čekají až do poslední chvíle, než se vůbec pohnou, aby započaly bitvu. Jindy útočí a pak se vrací. Jindy jejich pohyby připomínají grindový moshpit. Ne, opravdu si nedělám legraci. Po vychloubavých řečích PR, kdy titul spolknul o 40 % více peněz na vývoj než předchůdci, bychom čekali všichni něco jiného.

Lákadlem je samozřejmě skvělý multiplayer až pro osm lidí a v několika režimech. Přes všechny ty výtky se hraje i tak moc a moc pěkně a patří mezi hlavní devizu titulu. Aby ne... Pochybnou umělou inteligenci nahradí hůře předvídatelný hráč a kvalita titulu stoupne o 50 procent vzhůru.

Novinkou je představení mechanismů fog of war. Jedná se o hezkou možnost, jak mást protivníka schovat některé jednotky za kopec a nastražit léčku, ale rád bych viděl větší dopad této možnosti. Obvykle řež skončí stejně jedním mixem, kteý připomíná smíchání kakaa a cukru před tím, než tam nalijete horké mléko. Nevybalancovanost jednotek také nepotěší. S jednou jednotkou slonů nebyl problém rozmetat dvou tisícovou armádu. Opravdu?

Hodně mne zklamal GUI hry. Z nějakého důvodu mi karty s postavami připadají opravdu neintuitivní a chaotické. S předchůdcem jsem tento problém vůbec neměl. Naopak, vše mi přišlo pěkné a přehledné. Na toto si stěžují i jiní hráči. Systém nápovědy není zcela optimální a čekat, jestli se objeví nad daným termínem nějaká bublina s nápovědou, je otrava.

Pokud je něco u čeho se budete cítit opravdu frustrování, tak jsou to čekací doby při tahu počítače (v tahovém režimu). Dvě či čtyři minuty nejsou výjimečné. Někteří hráči hlásí i cca. 8 minut, než mohou opět hrát. Toto platí zejména při kooperativní kampani. Na druhou stranu zrychlené je ubíhání času při vašem tahu. Oproti původnímu ROME, kde tah trval půl roku, zde je to jeden rok. Velmi rychlý je i pohyb jednotek samotných. To se týká nejen pohybu ale i bitev. Boje, které by trvaly v minulých dílech půl hodiny i více, zde trvají nezřídka pouze pět až deset minut. Negativně na někoho mohou působit i schopnosti jednotek, kterých je poměrně hodně a hra místo strategie připomíná spíše akční MMORPG.

Z Shogun II jsem byl zvyklý na poměrně povedené námořní bitvy. Ty jsou zde také, ale bohužel ne takové, jaké bych si přál. Balanc, kdy jsou transportní lodě mnohem silnější než bitevní, se jen tak nevidí. Někdy byl problém vylodění, kdy se jednotka prostě kompletně zasekla. Proč vylodění? Protože Rome II obsahuje kombinované bitvy, v kterých se utkává pěchota i loďstvo a povedené transporty vojáků jsou nedílnou součástí úspěšné akce.

Dvousečným mečem je i technologická stránka titulu. Grafika na nejvyšší detaily vypadá opravdu skvěle (přestože se dramaticky od Shoguna II dle mého tolik neliší, a ne tak skvěle jako z PR materiálů...), ale budete potřebovat opravdu žhavý kus hardwaru, konkrétně grafické karty. Na plné pecky tak počítejte s HD 7970 či GTX770 od konkurenční stáje. Hra požaduje jako minimum naopak jedno-jádrový procesor, nicméně pro rozumné hraní na vysoké detaily je nutné vlastnit ideálně slušné čtyř-jádro okolo 4 GHz. Po rozumném snížení detailů, voleb je mnoho, však hru rozběhne téměř každý, byť se kouzlo titulu dosti vytrácí. Na svém Q6600@3,6GHz, 8 GB Ram, přetaktovanou HD7850 ve full HD se rozhodně nejednalo o plynulý zážitek.

Díky ne zcela skvěle zvládnuté optimalizaci platí, že Shogun II poběží plynule na maximální detaily, zatím co Rome II nikoliv a ve výsledku ještě hůře vypadá. Je to na pováženou, uvedeme-li fakt, že hra používá již zažitý, byť modifikovaný, Warscape engine. Toto snad opraví blízký patch, který je slíben přímo vývojáři. U předchůdce jsme zaznamenali podobnou situaci, pokud si dobře vzpomínám.

Audio aspekt je na velmi dobré úrovni, ať už se jedná o nadabování postav nebo historickou hudbu a efektů. Dialogy některých generálů váznou a jsou fádní. Trošku mne také mrzí, že národy nepoužívají jejich nativní jazyk ale pouhou angličtinu, ale to bych asi chtěl možná příliš. Ovládání hry je ideální s kombinaci klávesnice a myši. Ani si nejsem jistý, jestli by se někdo snažil o ovládání na gamepadu.

Creative Assembly si svou dobrou pověst hrou ROME II u některých hráčů opravdu pošramotilo. Představují nové mechanismy, které ne vždy fungují bez problémů a některé staré a osvědčené postupy odsouvají pryč. Mnoho problémů souvisí se špatnou optimalizací a k hraní titulu na vysoké detaily je potřeba velmi dobrý stroj. Některé chyby v designu jsou větším problémem, například dlouhé čekací doby na tah počítačového protivníka, AI obecně, námořní bitvy. Vyvozuji zájem SEGY vydat hru v deklarované datum, přestože by v Creative Assembly potřebovali ještě alespoň měsíc.

I tak je Total War: ROME II slušným titulem (díky multiplayeru) a pokud vás nepřesvědčí teď se svými chybami, dejte mu čas, za pár měsíců bude vše jistě mnohem lepší. Pak by si zasloužila ještě možná o jeden, dva body více.