Aliens: Colonial Marines - PC Recenze

Aliens: Colonial Marines - PC Recenze

15.2.2013 Čím více slizu, tím lépe?

Co se vleče, neuteče. Jak dopadl mnohými očekávaný titul, doprovázený masívní kampaní a sliby? Čtěte dál recenzi na Aliens: Colonial Marines.

Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Počítač / Recenze | Čteno: 7029

Hodnocení: 5 0/

Aliens: Colonial Marines je hra s promarněným potenciálem, byť má své světlé chvilky. Pokud jste fanda filmů, přesto jí můžete dát šanci, až zlevní. Díky modařské komunitě bude vypadat i o něco autentičtěji.

• -tématika vetřelce
  • -hudba a zvuky
  • -multiplayer
  • -coop
  • -nedodělané
  • -špatná A.I.
  • -archaické zpracování
  • -bugy
  • -prázdné dialogy

Když jsem jako malý viděl na VHS původní dva tituly, měl jsem vytřeštěné oči, otevřená ústa a nevěděl jsem, jestli koukat dál, nebo se schovat pod deku, nebo to radši celé vypnout. Určitě si všichni vzpomínáme na skvělou atmosféru původních filmů. Pak přišly videohry, ať už na kteroukoliv konzoli. Pro někoho je největší modlou Sega Saturn a právem, nebo novější počítačové verze hry.

Právě ty novější jsem obdivoval já, i díky tomu, že dalším hlavním protagonistou byl mnou oblíbený antihrdina „predátor“. Spojení těchto dvou světů byl skvělý nápad. I pokud máte komiksy rádi, ale to maličko odbočujeme. Tato trilogie měla své kvality i přesto, že recenze neoplývaly superlativy. Nedala se jim odepřít skvělá atmosféra, na tu dobu i velmi dobré technické zpracování a samozřejmě celková hratelnost.

Přibližně šest let, tedy ještě před vydáním Aliens vs Predator z roku 2010, je ve vývoji titul, který byl několikrát zrušen a poté zase ohlášen, Aliens: Colonial Marines od studia Gearbox (a prakticky i Time Gate a Demiurge), které má za sebou pecky jako je Borderlands I a II, ale také komerčně neúspěšný a prokletý Duke Nukem Forever, který alespoň navazoval na old school hratelnost. Pojďme si představit tedy nový titul. Bude to však povětšinou smutná exkurze. A to ani nejsem nejskalnější příznivec...

Bylo nebylo...
Příběh hry navazuje jednoduše na film Aliens. Loď, na které utekli hlavní protagonisté, vyslala záchranný signál a vy s vaší skupinou toto musíte samozřejmě prozkoumat. Zhostíte se tak mariňáka Winterse, který tak nějak představuje experta na techniku. Samozřejmě ne vše jde podle plánu, vaše mateřská loď je rozšmelcována nepřátelskou skupinou a nejedná se jen o vetřelce. To je také jeden z problémů hry, ale o tom později. Nakonec se zřítíte na planetu LV-426 a boj o přežití může začít. Nebo ne?

Příběh hry není zas tak špatný, přesto s velmi předvídatelným závěrem. Ohodnotil bych ho jako funkční. Nic víc, nic míň. Je ale škoda, že se nevysvětluje spousta věcí a mnohé skutečnosti zůstávají silně nejasné. Je to škoda, protože prostor pro scénář je jistě bohatý. Prakticky tak jedinou zajímavou fíčurou, co se příběhu týče, jsou audio logy, které mužete najít, aby vám odkryly nebo maličko přiblížily skutečnosti.

“Žádného mariňáka neopustíme.“
Asi takhle zní hlavní moto vaší skupiny. Problém je, že vaše skupina postrádá jakýkoliv charakter a hloubku. Jediným maličko charismatickým členem je váš kolega O'Neil, kterého štve, když mu kolegové říkají přezdívkou Nugett – valoun. Je to škoda, protože se nikdy necítíte jako součást vaší tvrdé smečky a kus z atmosféry je opět pryč.

Atmosféře neprospívá ani fakt, že A.I. vašich spolubojovníků je příšerná. Na normální obtížnost si toho ani nevšimnete, protože hru projdete v klidu s prsem v nose a se zavřenýma očima. Ale pokud chcete výzvu a náznak survival akce (hra je striktní koridorovou střílečkou), od začátku tam bouchněte nejvyšší obtížnost. Zmizí vám HUD a zážitek je realističtější. Jen co se ale týče vás. Vy jste jako z papíru a při posledních misích budete potit krev, ale také díky faktu, že se spoléháte na počítačem řízeného parťáka, který je pořád s vámi. Ten neumírá, ale také bohužel často ani nestřílí, byť má před sebou hordu slizem pokrytých neřádů. Nebo vám úspěšně blokuje cestu. Nebo se teleportuje. Naštěstí checkpointy jsou relativně časté.

Zpátky na planetě, znovu s ošklivým slizem
Je fajn, že se podíváte na místa, která jste navštívili ve filmu. Problém je chybějící atmosféra. To je také dáno technickým zpracováním, které připomíná titul vydaný před dekádou. Zapomeňte na dynamické osvětlení, které bylo možné vidět v „in game“ ukázkách komentované ředitelem Gearboxu, Randym Pitchfordem. Takový hutný kus atmosféry a vše je pryč. Na internetu existuje spousta spekulací a toto téma je opravdu hojně komentováno hráči, kteří si titul koupili nebo dokonce předobjednali za plnou cenu na základě těchto údajně autentických ukázek.

Zklidnit určitě nepomáhají ani neexistující scény v plné hře, husté naskriptované sekvence a ani finální herní doba singleplayeru, která čítá okolo osmi hodin - na nejvyšší obtížnost.

Špatný dojem dělá i animace postav a obličejů, ať už maríny nebo vetřelců. U vetřelců také nefunguje A.I. zcela exaktně. Někdy se zaseknou, jindy před vámi stojí. Toto se u mě naštěstí příliš neprojevilo. Na druhou stranu naleznete videa hráčů, kteří si z tohoto problému dělají legraci – viz tančící vetřelec... Další porce atmosféry je pryč. Snad jen potěší relativně nízká náročnost na vaší mašinu a rozběhá ji prakticky kdokoliv.

Hru rozjede snad každý stroj pro hraní. Třeba i pět let starý. Minimum je: Dvoujádro 2GHz, RAM: 2GB RAM HD: 20GB na HDD (hra si však bere okolo 7 GB), Video: NVIDIA GeForce 8500/ATI Radeon HD 2600 (256 minimum). I přesto se tu a támhle objeví nepochopitelné snížení framerate (testováno s C2Q@3GHz, 8GB pamětí a HD7850. Situace s konzolovými verzemi je ještě mnohem, mnohem horší. To se týká i bugů.

Mírnou útěchou pro hráče je již existence několika grafických módů. Jeden přidává některé DirectX 10 efekty a druhý, SweetFX, mění nasvícení scén. Oba dva mohu vřele doporučit. Sice tyto módy nepomáhají s ostatními negativy, ale na druhou stranu kvalita atmosféry stoupne o dobrou polovinu. Několik screenshotů (ty v poměru 16:9) obsahují hru po přidání těchto efektů.

Aliens family
Asi jsme si zvykli na více odrůd vetřelců, zejména podle hostitele. Zde je to člověk samozřejmě. Narazíte ale na dva nové typy vetřelců. Jedním je otravný zmetek, který kyselinu plive. U těch základních vám však kyselina nepůsobí žádné poškození. Na tom se podílí i fakt, že nepřátelé po skolení ihned mizí... Druhou novinkou je znetvořený vetřelec, který vegetuje v kanálech a který exploduje, pokud se zahřeje. Na toho narazíte v pasáži, kdy se musíte plížit kanálem beze zbraně a pokud je u vás blízko, nesmíte se pohybovat, jinak máte po srandě. Je to absurdní že? Vetřelec, který vás nevidí... Jestli se nemýlím, tak vetřelci cítí kořist podle čichu a feromonů obecně... Tohle tedy maličko nedává smysl. Paradoxně se jedná o nejvíce atmosferickou pasáž hry, kdy si připadáte jako v survival horroru a ne střílečce Call of Duty.

Někteří hráči si stěžovali u AvP z roku 2010 na vysokou odolnost vetřelců. Osobně se mi toto pojetí líbilo více. Vetřelců méně, ale hodně odolných. ACM se řídí filozofií z původního titule AvP, tedy hodně, ale slabých. Žel v originálu jste se za vojáka opravdu báli, zde ne.

Weiland-Yutani family
Korporace je zpět. Kdo je překvapen? Asi nikdo. Překvapen jsem byl ale já, když jsem musel bojovat s lidskými protivníky polovinu hry. Hra totiž obsahuje přibližně tři smíšené levely, kde se utkáte se slizáky i žoldáky z korporace, tři úrovně obsahují pouze žoldáky jako protivníky a jen tři úrovně jsou dedikovány oblíbeným banánovcům. Tento krok je také velmi kritizován širokou hráčskou veřejností a já musím souhlasit. Hrajeme hru kvůli vetřelcům. Když chceme střílečku s lidmi, je tu Call of Duty nebo Battlefield, nebo cokoliv jiného. Toto nemusel být nutně špatný nápad. Jedna mise, třeba ve finále, by byla hezkou tečkou. Ale rozhodně ne polovina hry.

Audio
Pokud se vám líbila hudba a zvuky z filmů, budete spokojeni. Hra se totiž inspiruje autentickou audio složkou z filmů. Ikonický, rychlý a zběsilý zvuk pulzní pušky: „Fltwlllfftllwt“ nemá chybu – přestože ho někteří hráči nenávidí. :) Dabing postav je ale průměrný a dialogy postrádají hloubku.

Multiplayer - druhá strana hry
Dost jsem naříkal, tak co takhle změna a nějaké klady? ACM obsahuje i multiplayer se čtyřmi režimy s dohromady asi deseti mapami. Je tu typický týmový deathmatch, zábavný Escape mod, kdy se mariňáci snaží dostat z bodu A do bodu B, a vetřelci se jim v tom zabraňují. Toto je asi nejzábavnější a nejhranější režim, i když se jedná o klon Left 4 Dead. Vojáci mají jen jeden život, vetřelci se oživují po každém úmrtí. Podobný je i Survival režim. V posledním módu, Extermination, musíte obsadit stanoviště s vejci a čekat než se dokončí zničení vajec. Režimy dovolují hru 4x4 nebo 5x5. Osobě bych uvítal možnost pro více hráčů.

Coop
Dalším a asi nejlepším lákadlem a kladem je hrát kampaň až se třemi kamarády. Protože hra nepůsobí jako survival horror, ani pokud ji hraje jedinec, nemusíte se bát, že byste si hrou více hráčů zkazili zážitek.

Za hraní singleplayeru nebo multiplayeru také získáváte nové levely a body. Můžete modifikovat své zbraně, kterých hra nabízí řadu, i několik originálních, které ve filmu nejsou. A dokonce tyto zbraně univerzu sedí tak, jako by v něm opravdu dříve byly. Odemykat pro multiplayer můžete i nové schopnosti vetřelců. Získávání úrovní je poměrně rychlou záležitostí.

Finále
Bohužel, na titul jsem velmi těšil a chtěl ho přijmout i přes tragické grafické zpracování nebo nejdříve málo zjevné bugy. Ještě v polovině hry jsem přemýšlel o hodnocení nad 60 procent. Ještě více zjevné chyby, mizerná A.I. a jiné nedodělky se ale začaly hojně objevovat v druhé části hry. Musím dát nižší hodnocení. Ani multiplayer to nezachrání. Produkt, který byl ve vývoji tak dlouho, by měl vypadat jinak, zvláště pokud je jeho cena nad tisíc korun. Jakoby se jednalo o špičkovou, doladěnou, vymazlenou hru. Tohle by ale nebylo fér vůči hráčům nebo i jiným titulům, například nedoceněnému Aliens vs Predator z roku 2010...

Spíše než samotná hra, je horší právě onen přístup studia Gearbox. Pokud by očekávání nebyla tak obrovská, hra by byla přijata vlažně, bez zbytečné nenávisti. Myslím, že o Gearboxu, jehož reputace v dnešních dnech dosahuje bodu absolutní nuly, ještě uslyšíme. A nebojím se tvrdit, že díky masivní kampaní, plné slibů, falešných prezentací a nakonec obviňování outsourcingových společností, které měly mít část hry na starosti, se možná bude jednat o zprávu o posledním hřebíku do rakve studia. Kdyby byl Gearbox opravdu takovým milovníkem a fandou filmů, nesvěřil by hru nikomu jinému. Žel, jiné tituly byly přednější. Zde mám na mysli skvělé Borderlands, kde příběh nebyl také nic moc, ale prezentace styl a hratelnost dosahovali klimaxu.

Pokud jste fanda Vetřelců, hru si klidně zahrajte, ale počkejte, až její cena bude nižší. Do té doby doporučuji pořídit levně trilogii Aliens vs Predador.