Batman: Arkham City - PC Megarecenze

Batman: Arkham City - PC Megarecenze

2.1.2012 Nejlepší komix, který můžete hrát.

Komiksový Batman z Arkhamského blázince, který se předvedl ve skvělém světle před dvěma lety, má nástupce. Je to jen a jen lepší. Čtěte naší recenzi pro strhující pokračování Batman: Arkham City.

Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Počítač / Recenze | Čteno: 7082

Hodnocení: 9 1/2

Jedná se o jednu z nejlepších her nejen tohoto roku, ale několika let minulých. Je to rozhodně nejlepší hra podle komiksu, která dokonale spojuje mix akce, seriózního plížení a la MGS nebo první díly Splinter Cell a lehce se také dotýká rpg. Vyjímečná je i ze stránky obsahu a hrací doby.

• -animace
  • -dabing
  • -stealth
  • -samotná akce
  • -hrací doba
  • -obsah
  • -prakticky vše
  • -problém se ztrátou savů
  • -optimalizace DX11
Resumé
Když před dvěma lety vyšel Batman: Arkham Asylum, mnoho lidí bylo poměrně skeptických, já také. Z ukázek hra vypadala velmi dobře, ale znáte stříhané trailery... Naštěstí se hra díky skvělým mechanismům, velmi pěkné grafice, otevřenému světu a v neposlední řadě úžasnému dabingu stala hitem, který byl přijímán velmi kladně všude, kde ho recenzovali. U hráčů také samozřejmě sklidil obrovský úspěch. Proto jsem se těšil na pokračování, které mělo být samozřejmě lepší a rozlehlejší. A lepší. A také hezčí. A celkově lepší. Předem prozradím, že podle mě se jedná o mnohem kvalitnější zážitek, než u předchůdce, přestože všichni se mnou souhlasit nebudou a nemusí. Vlastně je to prakticky nejlepší komiksová hra dosud vydaná. Předem můžeme poděkovat a pogratulovat studiu Rocksteady. Dost plků okolo, začněme příběhem.

Hollywoodská story
Story navazuje na dobrodružství z Blázince, ale nutně příběh z jedničky znát nemusíte. Nicméně pokud jste nehráli, doporučuji dnes, asi za tři stovky, koupit. Poměr cena/čas zábavy (skvělé pro rozhodnutí, jestli hru koupit nebo počkat) je skvělý. Samotný příběh, jak už je z názvu patrné, se točí okolo tzv. Arkham City. Jedná se o projekt, kdy jsou všichni kriminálníci zavření do určitě části Gothamu, která je obestavena obrovskými zdmi, vyšperkována ostnatým drátem, kulomety a hlídkami. V čele projektu stojí velmi inteligentní, avšak částečně psychopatický vědec a psycholog Hugo Strange. Trnem v oku mu je samozřejmě Batman, u kterého zná Strange nějakým zázrakem pravou totožnost a do Arkham City ho i zavře. Batman by měl představovat magnet na zločince a prakticky může i za vznik nejnebezpečnějších zločinců z Gothamu, zejména Jokera, který je i zde vaším hlavním sokem. „Dr. Šáhlý“ (zajímavé, jak ona příjmení sedí na povahy postav) by se také chtěl díky projektu, Protokolu 10, stát světoznámý a rozšířit ho do dalších lokalit.

Ve své pouti za odhalením, kdo projekt zejména financoval, připravoval, potkáte několik dalších starých známých super-zločinců. Na ty narazíte prakticky „náhodně“, pokud se zrovna nalézáte blízko lokalit jejich působiště. Mezi ty známé patří prachatý a zákeřný Tučňák, další génius a psychopat Mr. Freze, Titanem nasterojdovaný Bane, špičkový odstřelovač Deadshot. Moc se mi líbilo, že hra nabídla i ne tak známé hrdiny z Batmanova Univerza (například onen Deadshot). Skalní komiksoví fandové, kteří vám vyjmenují super-hrdiny i zloduchy a rok prvního objevení v časopisech, když je vzbudíte třeba ve dvě ráno po večírku, mi račte prominout. S Netopejrem jsem viděl pouze všechny filmy a vlastnil několik obrázkových knih.

Někteří neřádi patří do hlavní mise za záchranu Gothamu, ale ti ostatní se objevují přibližně v deseti vedlejších misích. Na rozdíl od jiných her, které vedlejší mise pro prodloužení hry nabízejí, je Batman mnohem nápaditější. Prakticky u každého úkolu děláte něco jiného. Sbíráte forenzní stopy pro odhalení a dopadení vraha. Po Arkham City se snažíte nalézt kontejnery s látkou Titan, která představuje velkou hrozbu, nebo s vámi hraje telefonickou hru mistr s nožem a další psychopat v jedné osobě Victor Szasz. Mise jsou tak hezky udělané, že i když si říkáte, že pojedete po hlavní příběhové linii, stejně přepnete na mapě bod zájmu na vedlejší úkol.

Hádanky, hádanky, hádanky
Kromě úkolu na vás opět čekají Riddlerovi (další magor a génius v jednom) hádanky. Těch je zde dokonce na čtyři sta! To je dvakrát více, než v Arkham Asylum. Při jejich plnění si někdy budete muset lámat hlavu chvilku, jindy déle a svou roli také hraje správné, přesné a včasné ovládání vašeho hrdiny a jeho pomůcek. Při plnění hádanek se vám odemkne mnoho bonusového obsahu. Jsou to nové arény, kde získáváte nejvyšší skóre pro umístění na světovém žebříčku, krásné artworky, modely postav ze hry a pro mě nejzajímavější, informace o jednotlivých postavách ze světa Batmana, případně jejich výjimečné telefonáty. Na pásky se záznamem tu prakticky nenarazíte, tak jako v původní hře. Prakticky vše, co zde děláte, má svůj smysl, kouzlo a odlepovat se od hry je poměrně obtížné, i přes problémy, které zmíním později.

Netopýři a kočky
Nenapsal jsem zatím nic konkrétního k vašemu svěřenci. Batmana v civilní podobě Bruce Wayna tedy zavřou do Arkham City, ale otevřená povaha města mu jen nahrává. Poté co zneškodní první skupinu pod vedením hnusáka Copplepota dostanete dárek od svého věrného sluhy Alfréda. Leteckou expresní službou vám pošle netopýří sexy obleček a nějaké to základní vybavení v podobě přitahovacího háku, výbušného gelu, hackovacího zařízení a oblíbeného bumerangu. Repertoár hraček se vám během hry ještě rozšíří a jejich využívání bude velmi časté. Při boji i při řešení nápaditých hádanek.

Několikrát během hry také budete moci hrát za krásnou a rychlou Catwoman, která je zde bohužel jen v několika misích. Strávíte s ní tak maximálně 5-10 % času, než u jejího silnějšího protějšku. Nějakou hodinu navíc si můžete připočítat pokud budete hledat hádanky určené právě pro Catwoman. Mnoho hodin si ale užijete v odemčených arénách, pokud máte chuť na frustraci a perfekcionismus. Celkově je hrací doba opravdu nadprůměrná. První dohrání příběhu, pokud nebudete příliš řešit hádanky, které ani vyřešit třeba nepůjdou, protože nemáte vybavení, zabere okolo patnácti hodin. Pokud ale dáte šanci postranním misím, arenám a hádankám, očekávejte hrací dobu šedesát a více hodin. Pokud se věnujete dále jen příběhové misi, obtížnost bude vyšší, protože nemáte tolik upgradů.

Třeste se padouši!
Systém soubojů prakticky zůstal nezměněný. „Freeflow system“ funguje stále skvěle, téměř dokonale, a je relativně snadný i pro nováčka. Základem je jedno tlačítko pro útok, jedno pro úhyb a jedno pro protiútok. S tímto si můžete prakticky vystačit, ale pokud kombinujete další prvky, hra se vám odmění větší zábavou a variabilitou. Arkham City však přináší řadu vylepšení. V soubojích je kladen větší důraz na využívání gadgetů vašich postav a samotné bojové animace se přibližně zdvojnásobily, takže pohled na ten tanec stojí za to. Nebudete se nudit ani za... vlastně snad vůbec a nikdy.

Hru začínáte bez upgradů a první kroky jsou dost těžké, i pokud jste veteránem z Arkham Asylum. Toto platí o to více, pokud začínáte hru na nejtěžší obtížnost „hard“, což vřele doporučuji pro intenzivní, reálnější a syrovější zážitek. Za poražené nepřátelé získáváte zkušenosti. Čím lépe bojujete a máte variabilnější systém boje, tím jste ohodnocováni vyššími zkušenostmi. Za ty pak vylepšujete vlastnosti nebo gadgety, komba Batmana i Čičiny.

Ve stínech skryt
Zařadit hru do kolonky akční by ale nebylo úplně přesné. Velkou část hry totiž můžete, a při vyšší obtížnosti musíte, hrát neviditelnou „stealth“ variantou, kdy likvidujete systematicky jednoho protivníka po druhém potichu, při taktice „rozděl a panuj“, aniž by vás ideálně zahlédli. Batman, ačkoliv je velmi silný a i něco vydrží, tvrďák jeden, má přeci jen problém vzdorovat kulkám z automatických zbraní. U Kočky je zranitelnost ještě vyšší. V případě místnosti, kde je šest ozbrojených vojáků, kteří navíc drží zajatce, tak dochází na taktickou, až strategickou akci. Každá chybička se zde trestá. Každý element prostředí, gadget vám může buď pomoci nebo pěkně zavařit, pokud něco pokazíte, uděláte brzy, nebo naopak pozdě. Dost vám může pomoci samotné prostředí jak jsem již zmínil. V případě vhodného objektu se vám objeví kontextová nabídka pro požadovanou akci. Můžete tak viset na římse, stáhnout a pověsit na lano nic netušícího zabijáka. Pokud jste za zdí tvořenou slabším materiálem, nebo u okna, taktéž můžete nepříjemně překvapit kolemjdoucí hlídku. Zde se ale jedná o poměrně hlasitou akci, která může přilákat ostatní hlídky, což se dá využít pro další rozdělení a pomalou likvidaci nepřátelského týmu. Obecně jsou ale nejbezpečnější tiché prostředky, kdy se k hlídkujícímu připlížíte zezadu a poměrně pomalu, ale tiše ho zlikvidujete. Někdy na to však není čas a musíte konat rychle nebo při rámusu.

Naštěstí v podobě neúspěchu je automatické ukládání velmi časté. I tak se zprvu možná nevyhnete několikanásobným opakování některých lokací, které vyžadují perfektní postup a rychlé reakce. Tento zážitek je zcela srovnatelný s tituly jakou jsou první Splinter Celly, nebo Metal Gear Solid.

Prosby byly vyslyšeny
Po dohrání příběhu na „Normal“ nebo „Hard“ se odemkne „New Game+“. Je to deviza, která v původní hře chyběla, a o kterou hráči v pokračování prosili. NG+ je mnohem těžší varianta, nepřátelé působí větší zranění, více vydrží a nevidíte ikonu pro protiútok, kterou na obtížnost Hard v Arkham City vidíte, u Arkham Asylum ne. V NG+ vám ale všechny upgrady a odemčené hádanky zůstávají. Uložené pozice v příběhovém postupu se ukládají nezávisle pro jeden profil.

Ach ty mouchy!
A když jsem zmínil ukládání, musím zmínit jeden OBROVSKÝ a NEPŘÍJEMNÝ, téměř NEPŘIJATELNÝ BUG. Mnoho hráčů, ať už u verze pro Xbox360 nebo PC, zaznamenalo problém s mizícími uloženými pozicemi, přestože uloženou hru fyzicky na jejich disku stále měli a i pokud si soubory zálohovali, nepodařilo se jim je zprovoznit ve hře, která je neviděla, nebo hlásila Corrupted save. Pokud bereme v potaz, že tento Batman není celkově hra na deset ani dvacet, ani padesát hodin ale i více, jedná se o kardinální problém, který by se měl velmi rychle vyřešit. Mně se toto stalo po nějakých čtyřiceti hodinách hry, kdy jsem dohrával NG+ a měl vyřešených více než polovinu hádanek. Jiné toto potěšilo po osmdesáti odehraných hodinách. Palec dolů. Toto dávám za vinu nějaké ochraně, která je zde využívána, případně kombinace Steam a Games for Windows Live (ano, i pokud máte Steam verzi, musíte mít GFWL). Vývojáři prý již pracují na fixu pro tento problém.

Skvost na pohled
Grafická stránka se velmi podařila. Může za to Unreal Engine 3. Za sebe bych řekl, že grafika v Arkham City patří k tomu nejlepšímu, co dnes můžeme v počítačových hrách vidět. Designově sedí odstíny šedi a černě hře skvěle (hra se odehrává jen v noci). Nasvícení postav díky měsíci, lampám, nebo vrtulníkům vypadá opravdu úchvatně. Stejně jako samotné postavy, které jsou vyvedeny do nejmenších detailů, ať už jejich modely nebo textury a v některých scénách by se daly označit jako fotorealistické bez jakékoliv nadsázky. Ve městě samotném je každý metr čtverečný skvěle navržen a zpracován. Stejně je tomu u animace postav, která je téměř dokonalá. Je to grafický skvost. Výtka padne na hlavu optimalizace. Hra mi standardně jela okolo 50-60 FPS s čtyřnásobným vyhlazováním, ale chvílemi se občas cukla, přestože snímky byly stabilní. Jindy se zasekla podobně, ale snímky se okamžik rapidně snížily. Samotnou kapitolou byla prachmizerná optimalizace pro Direct X 11, s kterým se hra nedala ani hrát. Tento problém je však nyní odstraněn díky patchi.

Audio stránka nemíní slevovat a její úroveň je, přinejmenším, na stejné úrovní jako ta grafická. Dabing je fenomenální a to platí o každém dialogu, všech postav. Ať jsou to hlavní postavy, jako je úžasně zvládnutý Joker nebo Tučňák, či vedlejší podřadní zmetci, kterým to nandáte po desítkách najednou. Kromě samotného namluvení jsou dialogy velmi dobře zpracované a je radost se krčit na střeše a jinde za rohy, zatímco posloucháte gang, který drbe o různých událostech, nebo postavách. Například, jak by si užil jeden gangster s Jokerovo oddanou služebnicí Harley Quinn, zatímco druhý mu takové myšlenky rozmlouval ze strachu o svůj život, jen při pomyšlení na onen akt. Velmi mne pobavil dialog, kdy si vězni povídali o tom, jak by nechtěli znovu potkat Batmana, protože po předchozím setkání, byl padouch o tři zuby chudší a hádejte co, po chvíli jim to znovu můžete nandat. Kromě drbů se dozvíte i některé zajímavé a důležité informace. Může se jednat o informace, které zdánlivě nedávají smysl. Ten naleznete, po dohrání hry a souvislosti si pak spojíte v pěkný celek. Díky tomuhle všemu máte pocit, že vězeňská kolonie opravdu žije, dýchá. Má smysl a integritu. Plusem je, že dialogů je ohromné kvantum a i když se po čase občas objeví hláška, kterou jste někdy slyšeli, není to vůbec časté a rušivé. Další kapitolou je hudební doprovod, který se skládá z pompézních, temných a dramatických melodií, podobně jako je známe z filmů o netopýřím hrdinovi.

Maličká výtka se týká oné integrity. Na mírnou nelogičnost přeci jen narazíte V jedné pasáži bojujete s Mr. Frezem, který by vás nejraději rozcupoval svojí ledovou puškou, ale po jeho poražení je krotký jako beránek a prosí o záchranu své zmrzlé ženy. Trošku to smysl dává, ale až se dostanete k této části hry, budete se mnou souhlasit, že je zde něco ne zcela domyšleného. Toto byla ale jen poznámka pro největší hnidopichy. Z celkové velkoleposti fungujícího světa to neubírá prakticky nic a je to něco, co rádi odpustíme.

Samotné ovládání hry nahrává více ovladači pro konzole. 95 % hry jsem hrál s ovladačem pro Xbox 360 a zážitek je téměř perfektní. Hlavně díky pohodlnosti. U klávesnice a myši je plusem přesnější a rychlejší zaměřování.

Umělecké dílo
Ačkoliv se mnou jedni nesouhlasí, pro mne je Batman: Arkham City mnohem, mnohem lepší, než předchůdce, kterého jsem sice dohrál, velmi se bavil, ale neměl jsem motivaci hrát ho znovu. Arkham City hraji již potřetí, ano, díky smazání savu, a stále se u hry bavím téměř jako na začátku. Ne-li více, protože vím lépe, jak fungují mechanismy hry a využívám více možností, které se tu nabízejí. Respekt si zaslouží prakticky vše, co zde najdeme. Komplexnost světa, zpracování, soubojový systém, zvuková složka. Nebýt technických problémů, bylo by to za plných. Takhle musíme skóre u tohoto uměleckého kousku maličko snížit.