BioShock - PS 3 recenze

Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Archiv / Novinky | Čteno: 2965

Hodnocení: 8 1/2

Neskutečně kvalitní příběh se zajímavým rozuzlením, škoda jen že herní koncept nemusí sednou úplně každému.

• Příběh, pointa, Big Dady spolu s Little Sister :)
  • Stereotypnost, grafika, lineárnost příběhu
Vítejte v Rapture

Příběh, chcete-li scénář hry, je vcelku netradiční. Nejsou zde prakticky žádné filmečky, které by vyprávěli příběh, vše zde musíte pochopit z kontextu, rozhovorech po rádiu či z krvavých nápisů na zdech. To vše umocňuje jeho kvalitu a zároveň si tak staví pevné základy pro kvalitní prožitek ze hry. Ale jak se dozvíme dále, bohužel to nestačí. Vše začíná pádem letadla, což sice není kdovíjak atraktivní, ale na druhou stranu několik nadcházejících momentů, jako například vstup do komplexu majáku a spatření první sochy držící na rudé látce zlatým písmem vyšitý citát „No Gods or Kings, only Man“ vám okamžitě z obličeje vyžene onen ironický úšklebek. Po krátkém úvodu se vás ujímá postava, říkajíc si Atlas, ten vás seznamuje se zdejší situaci v Rapture city, hluboko v oceánu. Zmíní také osobu egocentrického vědce Andrew Ryana, jenž má vše co ve hře uvidíte na svědomí. Tedy ne tak docela, obludné stvůry které se staly z původních obyvatel má na svědomí už jakýsi nápoj, zvaný ADAM, který modifikuje DNA, o tom ale také až později. Dále se dovídáte o dalším vědci, který byl konkurent, respektive nepřítel zmíněného Ryana a jejich rozepře nakonec vyústila v tragédii – místo, které mělo sloužit k pokojnému životu lidské elity dala vzniku podmořské kobce plné krvelačných bestiích, jen s pár přežívšími. A tak začíná vaše cesta, která se zprvu bude zdát úplně jiná, než jakou jí uvidíte ke konci hry a jak už to u kvalitních příběhů bývá, nikdo není tím, kým se na začátku zdál být.

Boj o přežití

Jak jsem zmínil v předchozím odstavci, pro lepší orientaci v této podmořské džungli budete mít na rádiu pomocníka, Atlase. Nutno podotknout velice tajemná postava již od samého začátku hry. Ta vás požádá o pomoc a se tak na základě dnes již kultovního „would you kindly..“ pustíte na pomoc jeho rodině. Jako prevence proti zabloudění slouží šipka, jenž je součástí HUD displeje. Pátrání pak zpestřuje sbírání hlasových záznamníků, které zde zanechali bývalý obyvatelé Rapture, dalo by se říci, že čím více těchto záznamníků ukořistíte, tím více vám bude příběh podán do hloubky. Pozoruhodný je fakt, že vše co ve hře uvidíte, má své vlastní, logické opodstatnění. Je zkrátka vidět, že autoři si s příběhem museli dát slušný kus práce. Bohužel, i zde platí zákon – když někde něco přidáte, musíte i někde něco sebrat a tak excelentní příběh a jeho podání lemuje spíše průměrná a časem pro mne pltká hratelnost. Čistě vzato hratelnost sestává z tuneloidní FPS řežby, která se dá pojat i trochu strategičtějším přístupem.

Herní principy

Příjemným aspektem hry je absence loadingů při procházení mezi jednotlivými bloky. Nahrávat se bude pouze tehdy, když přestoupíte do úplně jiné, odlišné městské části, navíc načítání probíhá svižně a vždy je okořeněno několika citáty, díky kterým si můžete až začít říkat „kéž by loadingy byly delší“ :). Co se týče checkpointů, ty jsou rozmístěny relativně štědře, vždy po smrti se objevíte v tzv. Vita Chambers, aktivujíc se vždy při vstupu do dané místnosti.

Vaší výzbroj bude tvořit klasické zbraně jako revolver, samopal, brokovnice, granátomet, či méně obvyklé chemické zbraně a chladné zbraně v podobě různého harampádí které posbíráte kolem. Zajímavějším elementem jsou plasmidy, neboli modifikace vašeho DNA s následkem získání určitých „nadpřirozených“ schopností. Ovládnete tak telekinezi, eletrický a ohnivý útok, zamrzání, či velice zajímavý roj divokých vos. Díky těmto prvkům lze dosáhnout vcelku strategicky kvalitního postupu hrou, nemluvě o tom, že tyto schopnosti hravě předčí veškeré palné i chemické zbraně. Záleží tedy jen na vaší fantasii, nakolik tento potenciál využijete.

Vizuální stránka

Osobně mi grafika BioShocku nikterak atraktivní nepřišla, spíše naopak. U PS3 verze dokonce dochází k chybám jednotlivých textur a to zpravidla na velice nešikovných místech, např. tělo Big Daddyho, či některé části zbraní, které zabírají dobrou 1/5 z celého zorného pole. A takový pohled na čtverečkované části objektů není rozhodně nic záživného. Co stojí za zmínku je poměrně dobře zvládnutné mechanismy vody a to nejen po fyzikální stránce, ale i po stránce atmosferické. Všudypřítomná voda tak může a stísněný prostor může dobře navodit klaustrofobickou atsmoféru. Bohužel to sebou nese i své zápory a to postupem času určitou stereotypnost prostředí, které se v podstatě nedalo ani nijak zabránit – vyjma možnosti změnit celý koncept hry.

Jak už jsem zmínil, esem v rukávu celé hry je právě dokonalý příběh a jeho osobité podání. Paradoxně hra jako taková pro mne byla spíše určitým prostředkem, jak se dozvědět o příběhu více a více, nikoliv jako hlavní náplň. To svědčí o dvou velice zajímavých faktech, zaprvé ukazuje jak poutavý je příběh, za druhé hratelnost není zdaleka tak kvalitní jak by mohla být a proto se může velice snadno stát, že už v polovině hry budete hru dohrávat spíše z donucení, než že byste se těšili na to, až zdoláte další oblast. I přes to přesevšechno si BioShock získal mé uznání a to i mimo jiné díky nespočtu malých detailů, kterými je hra doslova napěchovaná. Škoda jen, že PS3 zdaleka není tak povedená, jak by mohla/měla být.

Jan Hazuka

Výrobce: Irrational Games
Vydavatel: Take 2