Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Počítač / Recenze | Čteno: 7137

• -hudba a dabing
  • -svižná hratelnost
  • -někdy zradí ovládání
  • -někdy moc akční souboje
  • -pro někoho moc lehké
  • -skalní fandové budou postrádat těžké puzzly
Je jen několik herních sérií, které si dokázaly držet fanoušky řadu let a byly úspěšné. Z řad akčních adventur zde mám konkrétně na mysli dobrodružství vnadné, mladé archeoložky Lady Croft, která si s dnešním recenzovaným dílem může přičíst deset herních titulů. Vůbec fenomén úspěchu Lary není na druhou stranu kdovíjak překvapivý. Máme zde atraktivní herní náplň s tajemným příběhem a ještě více atraktivní hrdinku. Sen všech mladých nerdů a geeků. Z tohoto konceptu Eidos vytřískal mnoho peněz a získal mnoho fanoušků. Nic samozřejmě netrvalo věčně a po silně negativně přijatém titulu Tomb Raider: The Angel of Darkness předalo originální studio Core Design a vydavatelem Eidos značku dále. Konkrétně práva získal vydavatel Square Enix a studio Crystal Dynamics, jejichž tituly začaly získávat opět kvalitnější nádech, přestože se vždy o devítkové hry nejednalo. To možná ale neplatí v novém titulu jednoduše nazvaném – Tomb Raider do kterého dali autoři, jak se zdá, opravdu všechno.

V duchu restartu
Jak je dnes velmi populární, nové dobrodružství se nese v duchu restartu série. Příběh nezobrazuje zocelenou krásku, která si dává jednu expedici za druhou, ale naopak. Lara je prakticky těsně po škole a víceméně poprvé na větší výpravě, v osamělých končinách ostrova Yamatai v oblasti Dračího Trojúhelníku, odkud se dříve žádná expedice nevrátila. Nic se nedaří tak jak má a loď, na které Lara a její společníci plují, ztroskotá za podivné a náhlé bouře. K tomu si přičteme šílený kult uctívačů staré japonské královny, vojenský projekt z druhé světové války, fakt, že Lara je zpočátku sama a vyjde nám zajímavě namíchaný koktejl, který má předpoklady chutnat dobře. A taky že jo.

Arzenál k přežití
Jak jsem uvedl v minulém odstavci, slečna Croft je mlaďounká, nezkušená a přežití na ostrově jí dá hodně zabrat. Vaše první kroky budou bez zbraní a tou vůbec první, kterou najdete, bude obyčejný luk. Ten na druhou stranu umí vydržet klidně až do konce hry. Je to účinný, tichý společník a později vám s různými upgrady, jako je lanko na šípu, umožní překonávat další překážky a delší vzdálenosti. Pokud ale pro svou obranu preferujete cestu moderního člověka, můžete používat později i tradiční samopal, brokovnici, pistoli. Záměrně píši pistoli, protože její kultovní dvojkombinaci mít nebudete... V jistých situacích se hodí horolezecký cepín. Pro ostatní arzenál jsou vylepšení samozřejmě k mání také. Těch máte z počátku jen pár. Později, jak budete hledat různé skryté předměty, narazíte i na další kusy zbraní. Po nasbírání tří kusů se vám odemkne další vylepšení pro daný typ zbraně.

Tyto hračky vám budou sloužit zejména proti členům šíleného kultu, o kterém prakticky tahle hra je. Je to směs magorů a žoldáků, kteří také ztroskotali na ostrově a nyní slouží vůdci fanatické smečky. Lovit ale můžete i divokou zvěř.

Moderní RPG?
Za toto všechno získáváte zkušenosti pro nové dovednosti a šrot, který slouží k upgradování zbraní. Hra tedy obsahuje solidně provedené RPG prvky. U dovedností mě maličko zamrzelo, že si prakticky odemknete všechny nebo téměř všechny již při prvním hraní. Nějaká diversifikace není tedy možná. Bojové schopnosti mohou měnit potyčky v poměrně brutální záležitost. Odrovnání protivníka třeba brokovnicí z blízka po tom, co se vyhnete jeho útoku, vyvolá krvavou animaci. Krvavou a velmi uspokojivou. Při použití samopalu do nich našijete dávku, pokud máte luk, tak do něj zapíchnete šíp. Lara má ale v rukávu i jiné triky například vhození prachu do obličeje útočníků. Souboje jsou tedy velmi zábavné. Na druhou stranu naleznete příležitost i k tichému zneškodňování. Též velmi pěkně zpracovanou. Toto je i první Tomb Raider, který si nese, kvůli svému obsahu a explicitě, označení Mature. Tedy pro dospělou veřejnost. A má proč. Pokud se vám něco nepodaří, není problém shlédnout, jak se hlava vaší hrdinky nabodne na kůl apod. Vy se s ostatními taky nemazlíte.

Různorodé a komplexní
Design mají lokace výtečně provedený a hlavně nejednotvárný. I přes svou různorodost a díky zápletce celý ostrov navíc působí celistvým dojmem. V tomto prostředí kromě nepřátel nalézáte i hromadu dokumentů a artefaktů. Zejména dokumenty rozšiřují detaily příběhu a přibližují další okolnosti nebo poodhalují jednání, myšlení mnoha postav, které na ostrově dříve sídlily nebo ho navštívily. Podobně působí i táborové ohně, fungující jako místo k uložení hry. Zde si Lara občas sumarizuje, co se děje na ostrově nebo co se odehrává v její mysli. Dosyta si užijete prozkoumávání, skákání i lezení ve výškách. Díky skvělému ovládání se ale nejedná o porod, jako tomu bylo u prvních dílů. Lokace by se dali rozdělit na dvě části. Relativně úzké koridory, kde je nemožné zabloudit. Jsou to většinou vraky lodí nebo domy. Druhý typ obsahuje rozlehlé lokace, které přímo nabádají k prozkoumávání. Občas se budete trápit myšlením, jak se dostat na některá hůře dostupná místa. Často se ale jedná jen o návrat s lepší výbavou.

Pochválit musím postavy ve hře. Nejen Lara, ale i ostatní mají nějaký charakter, minulost, ideje a povahu. Jistě, Lara je hravě zastíní díky svému „vývoji“, kdy se z naivní chytré dívky stane odolná hrdinka s velkým H. Hrdinka, která zakusí bolest, ať už fyzickou nebo psychickou. Tuto metamorfózu opravdu prožíváte společně s hrdinkou, což je prvek, který by měla obsahovat každá skvělá hra. Na konci je z vás ošlehaná drsňačka s viditelnými šrámy v potrhaném oblečení a zabláceným obličejem a tělem. Pozvolný přerod je tak pojat velmi pěkně a je opravdu vidět, že Crystal Dynamics dali do tohoto titulu vše, co mohli.

Jako film
Hra působí blockbusterovým dojmem díky častým QTE a filmovým sekvencím. Pokud rádi jen hrajete a málo se díváte, tento atribut vás možná bude frustrovat. Naopak, já toto beru jako klad od dob hraní novějších Final Fantasy nebo Metal Gear Solid, kde nebyl problém si během animace dát i čaj.

Celé putování hrdinky vám zabere okolo patnácti hodin v závislosti na obtížností soubojů. I na tu nejvyšší to ale není velký problém. Kromě ohniště, hra k ukládání používá i velmi častý systém checkpointů. Naopak, na nejlehčí obtížnost vám hra pomáhá i se zaměřováním nepřátel. Paradoxně tohle někdy, místo pomoci, spíše zkomplikuje vaše snažení. Po dohrání se můžete vrátit do navštívených lokací a hledat chybějící předměty nebo dokumenty. Za odměnu se vám odemykají různé bonusy v podobě artworků.

Přítomen je i relativně jednoduchý multiplayer, který je velmi podobný tomu z Uncharted. Jedná se o element ne zcela nutný a podle některých dokonce zbytečný či špatný. Já onu možnost vítám, podobně jako u druhého Bioshocku, kde byla složka pro více hráčů také poměrně silně kritizována.

Nablýskaným sporťákem mezi hrami
Hra se také může pyšnit jedním z nejkrásnějších grafických kabátů mezi dnešními tituly. Lesy sice nebudí takový WOW efekt jako ty s příchodem prvního Crysis, nebo Zaklínače 2, ale zbytek je luxusní. To se týká hlavně postav a zejména naší mladé, naštěstí už ne tak silikonem vybavené hrdinky. Její obličej plný emocí je jedna z nejlepších a nejkrásnějších věcí, které jsme v herním průmyslu měli možnost spatřit. Navíc pro zobrazení reálně vypadajících vlasů byla použita nová technologie Tress FX od AMD. Vlasy vypadají přirozeně a opravdu nádherně, byť ne vždy ultra reálně. To ale nevadí. Animace postav je také prvotřídní a motion capturingu bylo jistě věnováno spoustu času.

Rozpálený kov
To vše je ale na druhou stranou vykoupeno krvavými nároky na váš herní stroj, pokud chcete hrát hru v plné palbě. Ta obsahuje tři či čtyři prvky, která zavaří i vaší vysoko taktované i7ce a kombinaci grafických karet v CF/Sli provedení. Tím je výše zmíněná Tress FX pro vlasy, SSAA pro vysokou kvalitu vyhlazování hran (ve hře je naštěstí i hardwarově přátelštější FXAA) či tesselace, působící problémy zejména kartám od Nvidie. Čtvrtým prvkem, který nespadá čistě mezi použité technologie, je položka Level Of Detail, starající se o detailnější vykreslení objektů v dálce. Pro navýšení framerate je dobré tuto položku snížit z Ultra na High nebo Normal pro markantní zvýšení snímků. Rozdílu v kvalitě si během hraní ale těžko všimnete. Toto pomáhá zejména v pozdějších a velmi rozlehlých lokacích. Lokace Shantytown je nejlepším příkladem. Hra je opravdu náročná na výkon vaší grafické karty.

Mně hra jela na plné pecky, tzn. nastavení předvolby Ultimate, na průměrných čtyřiceti fps. V některých lokacích se však nebála klesnout i k magické třicítce. Výjimečně to šlo i pod dvacet. Často se jednalo o video animace při nichž byl blízký záběr na Lary vlasy. To však naštěstí byly jen raritní případy. Pokud někdo trpí nízkými snímky, zkuste snížit výše zmíněné položky. Snímky vám stoupnou i o dobrou polovinu či i dvojnásobek a rozdílu v grafice si prakticky nevšimnete. Navíc, hra i při snížených detailech vypadá MNOHEM lépe než na konzolích, kde se navíc občas i škube. Mnou pořízené snímky jsou na maximálního nastavení mimo SSAA. Pořízeny jsou z C2Q@3GHz, 8 GB ram, a přetaktované HD7850 2GB.

Balzám pro uši
Tomb Raider je i rájem pro uši. O soundtrack se postaral skladatel Jason Graves, stojící za hudbou k sérii Dead Space, Alpha Protocol, F.E.A.R. 3 a mnohými dalšími hrami. Dabing všech postav je špičkový. Samozřejmě je excelujícím vrcholem Camilla Luddington, kterou můžete znát ze seríálu Grey's Anatomy jako Jo Wilson. Samozřejmě jako hlas naší hlavní sexy hrdinky Lary.

Na adventuru s gamepadem?
Hra se díky své nátuře nejpohodlněji hraje s dobrým ovladačem. Ten z Xboxu 360 samozřejmě i sama poznala. To je dnes standard. Maličko horší je to s některými velmi frenetickými souboji, kterých hra naštěstí nenabízí přehršel, přestože od poloviny je titul poměrně akční záležitostí. Tento jediný faktor, kde dát precizní headshoty, znamená nespustit alarm, mluví naopak pro kombinaci klávesnice a myši. Proti mluví ale nejen menší pohodlnost, ale i problematičnost v QTE sekvencích. Nápověda, kterou vidíte, je příliš malým fontem a také jednou barvou. Měl jsem tak problém rozlišit zda-li mám mačkat klávesu E nebo F. Než jsem si všiml rozdílu, většinou jsem v QTE skončit na kůlu, pod šutrem nebo rozsekaný.

Nedostatky?
Pár „negativ“ na konec. Naštěstí jich není mnoho. Ovládání tedy funguje téměř vždy perfektně. Téměř... Někdy se stane, že váš dobře mířený skok skončí stejně vedle. Nápovědu při použití klávesnice a myši najdeme v odstavci výše. Dalším negativem je silný důraz na vývoj a pozadí (nemyslím teď hýždě) Lary, jejího mentora a přítele Rotha, případně hlavního padoucha. Ostatní charaktery by si ale možná zasloužily ještě více prostoru pro sebe. Jistě by to nebyl až takový problém. Dalším subjektivním neduhem je nemožnost hrát New Game+ se získanou výbavou. Největším problémem pro fandy starých dílů Lary budou jistě příliš jednoduché hádanky, které vám zaberou nanejvýš několik minut. Žádné ukrutné bolení hlavy se tak nekoná. Tento faktor tak může být klíčovým problémem pro old school fandy. Studio se vydalo mainstreamovou cestou a upřímně, filmovému pojetí to podle mne prospívá.

Pro někoho může být negativem špatná kompatibilita s grafikami od Nvidia, na kterých hra prostě jede hůře, případně nejede vůbec díky pádům. Mne se to naštěstí netýkalo a hra mi šlapala jako hodinky prakticky pořád až na ono náhlé snížení snímků. Ať už díky faktu, že mám kartu od AMD nebo faktu, že se hra ke mně dostala až teď a k dispozici jsou i patche.

Nejlepší hra roku 2013?
Máme za sebou pouhé čtvrtletí a již je venku kandidát na nejlepší titul roku. Letos to bude vůbec zajímavé díky titulům, které teprve vyjdou. V dalším týdnu vám bude podána recenze na další nový titul, ale to je maličko mimo mísu.

Tomb Raider ukázal, že vnadná hrdinka má stále co nabídnout a předvedla se asi v nejlepším světle, ve kterém mohla. Snad další pokračování budou stejně dobrá. Budou to mít ale velmi těžké, protože Tomb Raider přinesl Lary vnitřní změny, které na hráče opravdu silně zapůsobí. Nezbývá než držet palce a pro tento „reboot“ díl studiu Crystal Dynamics poděkovat a poblahopřát.